Poprawa zdrowia mózgu

Zarówno objętość mózgu, jak i rezerwa poznawcza mogą pomóc chronić osoby z SM przed narastającą niepełnosprawnością fizyczną oraz upośledzeniem funkcji poznawczych. Ale w jaki sposób można zachować zdrowie mózgu  i dbać o swoją rezerwę?

Zdrowie fizyczne i zdrowie mózgu są ze sobą powiązane

Dbałość o ogólny stan zdrowia może pomóc zarówno mózgowi, jak i całemu organizmowi w radzeniu sobie z SM.

Dbaj o swoją sprawność sercowo-naczyniową

  • Utrzymywanie aktywności fizycznej jest dobre dla zdrowia mózgu, a nawet może poprawić stan mózgu, pomagając w rozwoju jego struktury i funkcji. Dlatego właśnie jest to szczególnie ważne u osób chorych na SM. Sprawność sercowo naczyniowa jest związana zarówno z  objętością mózgu, jak i rezerwą poznawczą u osób z tą chorobą.

  • Sprawność sercowo naczyniową można poprawić dzięki regularnej aktywności fizycznej, która powoduje przyspieszenie częstości akcji serca. Może się wydawać, że oznacza to intensywny trening, taki jak bieganie lub fitness, jednak jest też wiele innych aktywności, które można wykonywać – takich jak prace w ogrodzie, taniec, spacerowanie lub pływanie. Jeśli zauważysz, że tracisz równowagę, możesz spróbować ćwiczyć, siedząc na krześle. Jednak najważniejsze jest, by znaleźć ćwiczenia, która sprawiają Ci radość!
     

Kontroluj ciśnienie krwi

  • Nadciśnienie tętnicze może zwiększać ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Podwyższone ciśnienie krwi wiąże się z mniejszą objętością mózgu i większym stopniem niepełnosprawności u chorych na SM. 

  • Podwyższonego ciśnienia krwi można nie zauważyć, dopóki lekarz nie wykona pomiaru. Podwyższone ciśnienie krwi może być spowodowane przez wiele czynników, takich jak nadwaga, dieta o wysokiej zawartości soli, niewystarczająca aktywność fizyczna i regularne spożywanie nadmiernej ilości alkoholu. Dlatego utrzymanie zdrowego trybu życia i regularne wizyty kontrolne u lekarza to dobry sposób na utrzymanie
     ciśnienia krwi na odpowiednim poziomie. 

Postaraj się rzucić palenie

  • Palenie tytoniu może mieć niekorzystny wpływ na chorych z SM z wielu względów. Palenie tytoniu wiąże się z szeregiem niekorzystnych następstw, w tym większą częstością występowania rzutów choroby, szybszym postępowaniem niepełnosprawności, a także zaburzeniami poznawczymi u pacjentów z SM w porównaniu z osobami niepalącymi. Palacze z CIS (zespołem klinicznie izolowanym *) są prawie dwukrotnie 
    bardziej narażeni na pojawianie się zmian chorobowych, jak również na progresję do SM, niż niepalące osoby z CIS. 
     

  • Poinformuj rodzinę i przyjaciół o zamiarze rzucenia palenia, aby uzyskać ich wsparcie; może to ułatwić faktyczne zaprzestanie palenia tytoniu. Możesz także porozmawiać z lekarzem, aby uzyskać pomoc i poradę. 
    *Zespół klinicznie izolowany oznacza pierwszy epizod objawów neurologicznych utrzymujący się przez co najmniej 24 godziny. Nie u każdej
     osoby z CIS rozwija się SM, lecz może być to wskaźnik stwardnienia rozsianego. 
     

Kontroluj ilość spożywanego alkoholu

  • Zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu przekłada się na wiele korzyści zdrowotnych – może to na przykład znacznie ograniczyć podaż kalorii, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia różnych chorób. Może to być też szczególnie korzystne dla chorych na SM. Istnieją dowody
     na to, że niebezpieczne poziomy spożycia alkoholu (obecnie lub w przeszłości) mogą skracać średnią długość życia chorych na SM. 
     

  • Na początek dobrze jest rejestrować ilość spożywanego alkoholu; w tym celu można posłużyć się kalkulatorami jednostek, które są dostępne w Internecie. IIość alkoholu, którą można bezpiecznie spożywać co tydzień, różni się w zależności od kraju. 
     

Kontroluj masę ciała

  • Życie z SM może czasami sprawiać, że redukcja lub zwiększenie masy ciała będą trudne. Choroba może również utrudniać przygotowywanie posiłków i ograniczać aktywność fizyczną. Jeśli starasz się schudnąć, ważne jest, aby unikać bardzo restrykcyjnej diety, a zamiast tego należy wyznaczać sobie realistyczne cele. Najlepiej jest wprowadzać zmiany, które sprawdzają się w Twoim przypadku i umożliwiają przestrzeganie zdrowej diety oraz utrzymanie aktywności fizycznej. Pomocne może okazać się również planowanie posiłków na najbliższy 
    tydzień.

  • Otyłość jest czynnikiem ryzyka wielu poważnych chorób, takich jak cukrzyca typu 2, choroby serca i udar mózgu. Stan ten jest również związany z obniżoną jakością życia i chorobami psychicznymi. U osób chorych na SM otyłość wiąże się z większą liczbą zmian chorobowych. 
     

Utrzymanie aktywności mózgu
Zarówno dbałość o zdrowie fizyczne, jak i podejmowanie czynności, które zmuszają do myślenia i wymagają aktywności umysłowej, mogą pomóc w poprawie rezerwy poznawczej. 

Wykazano, że tego rodzaju działania chronią przed zaburzeniami funkcji poznawczych w SM, jeśli pacjent kontynuuje je przez całe życie. A więc staraj się znaleźć czas na aktywność umysłową każdego dnia! 

Pytanie

Utrzymanie aktywności mózgu jest najlepszym sposobem dbania o zdrowie mózgu.

Wybory
Pytanie:

Który z poniższych aspektów stanu zdrowia i dobrego samopoczucia powoduje u Ciebie największe obawy w kontekście potencjalnego wpływu na SM?

Wybory

Informacje

Korzystny dla mózgu styl życia oznacza dbałość o ogólny stan zdrowia, a także podejmowanie aktywności, które wymagają pracy mózgu.
Większość czynników, które mogą mieć wpływ na Twoje zdrowie, jest ze sobą powiązana – na przykład nadwaga, brak aktywności fizycznej, palenie tytoniu i spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu zwiększają ryzyko wystąpienia wielu poważnych schorzeń, takich jak choroby układu krążenia i cukrzyca typu 2.

Informacje

Jednak niektóre z nich są także powiązane z pewnymi konsekwencjami życia z SM, takimi jak mniejsza objętość mózgu, nasilająca się niepełnosprawność i problemy poznawcze.

Informacje

Jeśli martwisz się tym lub chcesz dowiedzieć się więcej na temat ochrony zdrowia mózgu, porozmawiaj z lekarzem.