Wyjście poza strefę komfortu

Wyjście poza strefę komfortu
Życie z SM na co dzień Artykuły

Ta sama stara para butów. Ta sama klasyczna fryzura. Zawsze to samo chińskie danie na wynos. W miarę czasu jak idziemy przez życie, coraz bardziej kuszące może być trzymanie się tego, co jest bezpieczne i znajome, czyli pozostawanie w naszej strefie komfortu. W końcu nie nazywano by jej „strefą komfortu”, gdyby nie zapewniała takiego poczucia. Nie ma nic złego w tym, że chcemy czuć się dobrze.


Ale czy poczucie komfortu zawsze jest najlepszym, co może nas spotkać? A może podjęcie działań, które wydają się mniej komfortowe, pozwoliłoby nam dostać więcej od życia? W końcu nikt nigdy nie odkrył niczego nowego, trwając przy starych przyzwyczajeniach.

Czy Twoja strefa komfortu Cię powstrzymuje?

Sprawdź poniżej...

Prowadzenie bardziej otwartych rozmów z najbliższymi może pomóc im lepiej zrozumieć, jak naprawdę wygląda życie z SM z Twojej perspektywy i jakiego rodzaju wsparcia potrzebujesz.
Kliknij na pomarańczowy znak, aby dowiedzieć się więcej.

Historia Barbary
Opublikowanie swoich najgłębszych, najskrytszych tajemnic w książce o życiu matki z SM to coś, co nigdy nie przyszłoby Barbarze do głowy. Jednak to, że zrobiła ten krok i otworzyła się na świat pomimo choroby, pomogło jej osiągnąć w życiu więcej.


„Wyjście poza strefę komfortu było bardzo trudne. Zanim kliknęłam «Publikuj», wzięłam głęboki oddech, poczułam w sobie odwagę i nacisnęłam przycisk. Wyjawienie szczegółów z mojego życia było w równym stopniu pokrzepiające co przerażające i ekscytujące. Nigdy nie patrzyłam wstecz”
Barbara
Życie z SM

Jeśli z powodu SM czujesz się niekomfortowo poza domem, porozmawiaj o tym z neurologiem. Wspólnie możecie znaleźć sposób na wyjście poza strefę komfortu.
 

1/3

 W ankiecie przeprowadzonej wśród 1000 osób z rzutową postacią SM okazało się, że pacjenci nie wychodzą z domu tak często, ponieważ martwią się, że występujące u nich objawy są krępujące.

Z powodu SM nigdy nie należy się zgadzać na kompromisy w odniesieniu do tego, co się lubi robić, ani do miejsc, w których chętnie się przebywa.


Jeśli z powodu SM czujesz się niekomfortowo poza domem, poproś przyjaciół o wsparcie. Mogą oni nie tylko pomóc Ci w przypadku objawów takich jak opadanie stopy lub uczucie zmęczenia – zaufana osoba będąca obok może dać Ci dodatkową pewność siebie potrzebną do opuszczenia strefy komfortu.

Nie jesteś sam(a)!


Otwarcie się w kwestii SM może sprawić, że poczujesz się niekomfortowo. Jednak szczere podejście do pracowników służby zdrowia oraz do osób z Twojego otoczenia pomoże Ci zyskać pewność, że otrzymujesz najlepsze możliwe wsparcie w odpowiednim momencie i w sposób, jakiego potrzebujesz.
 

40

Ponad 40%
respondentów z RMS niechętnie rozmawia o swoich trudnościach związanych z SM, ponieważ nie chcą być postrzegani, jako osoby użalające się nad sobą
 

Hannah zmagała się psychicznie z rozpoznaniem SM, ale doszła do wniosku, że łatwiej będzie nic nie mówić. Gdy jednak w końcu odważyła się otworzyć w rozmowie ze swoim neurologiem, był on w stanie ją uspokoić i skierować do specjalisty. Ostatecznie sprawiło to, że Hannah stała się o wiele bardziej optymistyczną osobą i zaczęła sobie znacznie lepiej radzić.


„Zanim wyszłam ze swojej strefy komfortu, czułam się okropnie, byłam nerwowa i martwiłam się tym, że ludzie mogą uznać, że jestem śmieszna, lub nie traktować mnie poważnie. Ale kiedy to zrobiłam, wszystko się zmieniło”.
Hannah
Życie z SM
 

Zamknięcie się w swojej strefie komfortu jest łatwe, ale nie oznacza to, że koniecznie trzeba tam pozostać.


Jeśli czujesz, że potrzebujesz zachęty, aby ruszyć naprzód – oto jak możesz zrobić kilka pierwszych kroków…
 

nervous

Ale może to być także ekscytujące i dawać poczucie wyzwolenia.
Oto kilka porad motywacyjnych od kogoś,komu się to udało…


Dowiedz się więcej
 

pewność

Nie trzeba robić wszystkiego od razu.
Sprawdź porady, które pomogą Ci podnieść poczucie własnej wartości i budować pewność siebie, małymi kroczkami…

Więcej porad

cel

Wyznaczanie osobistych celów to świetny sposób, aby dowiedzieć się, co chcesz osiągnąć. Dzieląc je na wymierne i łatwe do realizacji etapy, znacznie zwiększasz szanse na ich zrealizowanie.
Zacznij od oceny możliwości


Zacznij już teraz

koncetracja

Życie z SM może być przytłaczające i może sprawiać, że przestajesz się koncentrować na innych rzeczach, które są dla Ciebie ważne.
Techniki takie jak medytacja „mindfulness” mogą pomóc w utrzymaniu koncentracji i uporządkowaniu myśli, zwłaszcza w pracy, gdzie bywa to szczególnie trudne.
 

Pamiętaj, że nie musisz robić wszystkiego sam(a)!


Rozmowa z pracownikiem służby zdrowia, bliskimi, a nawet z grupą wsparcia dla osób z SM o tym, co chcesz osiągnąć, może stanowić pierwszy krok do wyjścia poza strefę komfortu. Ich wsparcie może być nieocenione i może Ci pomóc żyć pełnią życia.


Zastanów się, czy nie nadszedł czas, by opuścić swoją strefę komfortu?
 

W globalnym badaniu ankietowym vs.SM wzięło udział 1075 osób z rzutową postacią SM oraz 580 opiekujących się nimi partnerów. Pytania dotyczyły wpływu SM na ich życie.
 

1. Globalne badanie ankietowe przeprowadzone wśród pacjentów z rzutową postacią SM (RMS) oraz partnerów opiekujących się pacjentami z RMS. 2015.
2. Seks i funkcje seksualne. Praca dostępna na stronie: https://www.theworldvsms.com/sex-sexual-dysfunction/ Stan na: wrzesień 2018 r.